BLACKOUT_header

BLACKOUT ( MUZA Polskie Nagrania XL 0437 )


muzyka: Tadeusz Nalepa
słowa: Bogdan Loebl

Tadeusz Nalepa – gitara
Robert Świercz – gitara basowa
Krzysztof Dłutowski – organy
Józef Hajdasz – perkusja
Mira Kubasińska – śpiew
Stanisław Guzek – śpiew
Tadeusz Nalepa – śpiew

Reżyser nagrania W. Piętowski
Operator dźwięku: H. Jastrzębska


1.    Pozwólcie nam żyć
2.    Czy znasz ten zwyczaj
3.    Nie przechodź obok mnie
4.    Powiedz swoje imię
5.    Te bomby lecą na nasz dom
6.    Gdzie chcesz iść
7.    Wyspa
8.    O dziewczynie, psie i jabłku
9.    Jej nie ma tu
10.  Uwierz mamo
11.  Popatrz to przecież ja
12.  Anna

Płyta ta prezentuje zespół „mocnego uderzenia”, o ambicjach twórczych sięgających dalej niż sama technika krzyku i rytmicznej ekscytacji. Big-beat służy rozrywce, ale w jego ostrych rytmach odnaleźć można również poetyckie środki wyrazu. Któż to zresztą powiedział, że masowe przeboje muszą być tandetne?.. Ambicją big-beatu staje się współczesna młodzieżowa piosenka poetycka odzwierciedlająca marzenia, temperament i dynamikę pokoleń nastolatków. Takie piosenki znajdziecie na tej płycie – zarówno taneczne utwory liryczne jaki „pieśni protestu”.
Dwa lata temu, w Rzeszowie pięciu chłopców zawiązało zespół, aby grać na wieczorkach tanecznych. Przyjęli nazwę BLACKOUT. Właściwy rozwój zespołu datuje się od spotkania jego kierownika muzycznego, młodego kompozytora Tadeusza Nalepy z mieszkającym wówczas w Rzeszowie poetą Bogdanem Loeblem. Powstały wtedy pierwsze piosenki. Po rzeszowskich Krajowych Targach Piosenki w 1965 roku piosenki Nalepy i Loebla trafiły na anteną centralnych programów Polskiego Radia i Telewizji. Coraz szerszą popularność BLACKOUTÓW wśród młodzieży ugruntowały przeboje „Anna” i „Studnia bez wody” śpiewane przez solistę zespołu – Stanisława Guzka.
Do niewątpliwych zasług spółki autorskiej Nalepa – Loebl zaliczyć należy również pierwsze w Polsce „Pieśni protestu” o zaangażowanej tematyce współczesnej. Po nagraniach radiowych pojawiły się trzy płyty. Piosenki Nalepy i Loebla znają dziś bywalcy sopockiego „Non – stopu” oraz młodzi słuchacze w całym kraju.
Słuchając płyty, zwróćcie uwagę na utwory szczególnie reprezentatywne dla oryginalnego repertuaru zespołu Black-out. Zaliczyłbym do nich popularną „Annę”, pieśni protestu: „Te bomby lecą na nasz dom” i „Pozwólcie nam żyć” śpiewane przez St. Guzka oraz piękną piosenkę liryczną tego samego nurtu „Wyspa” w wykonaniu Miry Kubasińskiej.
Kompozycje Tadeusza Nalepy to obrazy muzyczne, intensywne w spiętrzaniu nastroju, pointowanego często akcentami gwałtownie dramatycznymi. Teksty Bogdana Loebla – operujące zwięzłą metaforyką współczesnej liryki – wzbogacają te obrazy czystymi barwami poezji. Sądzę że piosenki zespołu BLACKOUT dobrze służą kształtowaniu wrażliwości artystycznej wśród młodych odbiorców.
Jerzy Falkowski

Notatka zamieszczona na odwrocie okładki płyty BLACKOUT.



 


Jeśli zainteresował Cię ten artykuł wyślij Like, a jeśli jeszcze umiesz pisać, skomentuj na Facebooku.
Share on Facebook
Facebook

Opublikowano dnia: 25.03.2014 | przez: procomgra | Kategoria: Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TŁUMACZENIE Google»
%d bloggers like this:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij