OldBreakout – i wakacje.
MOK Kędzierzyn-Koźle zorganizował na kozielskim rynku imprezę dedykowaną młodzieży, która rozpoczęła w tym dniu swoje kolejne wakacje. Na deskach prowizorycznej sceny jako gwiazda koncertu, wystąpił zespół OldBreakout. Zespół stworzony z inicjatywy mieszkańca naszego miasta, wielkiego pasjonata twórczości Tadeusza Nalepy, Kazimierza Pabiasza.
Obok Kazika na scenie pojawili się dawni członkowie zespołu Breakout. Znakomici muzycy. Garstka publiczności, mająca czasy szkolne już dawno za sobą, zebrana na kozielskiej starówce mogła przenieść się po raz kolejny w czasy swej młodości.
Zbigniew Kowalski
Retromuzyka.pl
Na początku 1968 roku Franciszek Walicki zaproponował Tadeuszowi Nalepie nową nazwę dla zespołu do tej pory nazywanego Blackout. Pierwszy skład zespołu Breakout to: Tadeusz Nalepa, Mira Kubasińska, Krzysztof Dłutowski, Janusz Zieliński i Józef Hajdasz.
W tym składzie zespół zagrał swój pierwszy koncert 21 lutego 1968 roku w klubie Stodoła w Warszawie a oficjalny debiut nastąpił na I edycji festiwalu muzycznego Musicorama w Warszawie 27 lutego 1968 roku. Następnie grupa wystąpiła w Telewizyjnej Giełdzie Piosenki, gdzie zaprezentowała m.in. swój pierwszy przebój pt. \”Gdybyś kochał, hej\”. Od tego momentu zespół jest nazywany prekursorem blues-rocka, opartego na najlepszych wzorcach zachodnich. W 1969 r ukazuje się płyta pt. \”Na drugim brzegi tęczy\” a do roku 1980 zespół nagrał łącznie 10 albumów, z których najsłynniejszym stał się \”Blues\”.
To grupa Breakout przełamała stereotyp ówczesnej stylistyki muzyki gitarowej i była pomostem pomiędzy big-bitem i rock&rollem lat sześćdziesiątych a późniejszą muzyką rockową i blues-rockową. To grupa Breakout zaczęła flirtować z jazzem zapraszając do nagrań płytowych Włodzimierza Nahornego.
Przez zespół przewinęło się wielu znakomitych muzyków, z Dariuszem Kozakiewiczem i Józefem Skrzekiem na czele. Zespół oficjalnie istniał do 1982 r, kiedy to Tadeusz Nalepa rozpoczął karierę solową.
Krzysztof Dłutowski
Dłutowski Krzysztof – organista, pianista, oboista. Pierwsze kroki jako pianista stawiał w zespole jazzu tradycyjnego. W 1965 rozpoczął współpracę z warszawskim zespołem Dzikusy. Jesienią 1966 przechodzi do zespołu Blackout, z którym pracuje do 1968, nagrywając szereg płyt i utworów dla Polskiego Radia. Od początku 1968 roku współtworzy pierwszy skład zespołu Breakout ( Mira Kubasińska, Tadeusz Nalepa, Michał Muzolf, Józef Hajdasz). W lecie 1968 roku wyjeżdżają na głośne, półroczne tournee do Holandii. M.in. w Rotterdamie grają jako support podczas koncertu Small Faces. Po powrocie do kraju grają trasy koncertowe z zaproszonym przez nich Cuby And The Blizzards. W 1970 roku Krzysztof Dłutowski rozpoczyna współpracę z warszawską grupą Pięciu (Tadeusz Trzciński, Dariusz Kozakiewicz, Bogdan Gorbaczyński, Włodzimierz Gromek) związanym z warszawskim klubie Stodoła. W 1971 współtworzy grupę System (Wojciech Morawski, Winicjusz Chróst, Romuald Czystaw, Wojciech Bruślik). Współpracuje też z warszawską grupą Klan. W 1972 roku po ukończeniu dyplomu w klasie oboju w Warszawskiej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina, na wiele lat, za pośrednictwem polskiej agencji artystycznej PAGART, wyjeżdża za granicę ( Finlandia, Norwegia, Niemcy, Szwajcaria, Japonia). Od 1986 roku gra na amerykańskim statkach wycieczkowych (Karaiby, Wyspy Bahama, Morze Śródziemne). W 1986 roku bierze też udział w słynnym koncercie Old Rock Meeting grając z zespołem Breakout. W tym samym okresie ponownie zaczyna współpracować z Tadeuszem Nalepą (Rawa Blues, koncerty telewizyjne i estradowe). W 1992 roku gra koncert w Operze Leśnej w Sopocie w reaktywowanym zespole Blackout i Breakout. Od 1990 roku pozostaje na stałe w Polsce, poświęcając się pracy pedagogicznej.
Kazimierz Pabiasz
Jedyny członek zespołu, który nie należy do weteranów grupy BREAKOUT, choć upodobaniami muzycznymi od lat przekonuje o swojej sympatii do tego kultowego zespołu. Swoją pierwszą, własną, już wtedy mocno osadzoną w stylistyce blues rockowej grupę o nazwie BLUES JAK COBRA, założył w 1974 roku. Przez wiele lat współpracował z muzykami , którzy kładli podwaliny pod polską muzykę blues rockową – Cezary Czternastek, Przemek Niemiec, Irek Nowacki, Leszek Jakubowski. Darek Czarny, Marek Surzyn, Marek Raduli, Włodek Lola Krakus, Leszek Cichoński, Marek Kapłon czy Krzysztof Bernard. Muzycy Ci grali m.in. w mniej lub bardziej charakterystycznych dla tej stylistyki zespołach- EASY RIDER, KASA CHORYCH, BANK, RECYDYWA BLUES BAND, PIERSI, STARE DOBRE MAŁZEŃSTWO, BREAKOUT, BUDKA SUFLERA, DŻEM, TSA i innych. Kazimierz Pabiasz na wielu konkursach i festiwalach muzyki blues rockowej, nagradzany był tak za kompozytorską twórczość własną, jak i za aranżacje bluesowych coverów. Dziś, jako gitarzysta i wokalista super grupy Oldbreakout zaprasza Państwa do obcowania z bluesem i wspólnego przeżywania tej stylistyki w trakcie koncertów zespołu.
Tadeusz Trzciński
Postać wyjątkowa w branży muzyki rozrywkowej, a szczególnie rockowej i blues-rockowej. Znakomity muzyk harmonijkarz, a także wokalista. Od lat kojarzony z grupą BREAKOUT. Będąc członkiem tego zespołu uczestniczył w nagraniu takich płyt jak: BLUES BREAKOUT, MIRA, KARATE czy OGIEŃ. Doświadczenia zdobyte w trakcie współpracy z zespołem, a także innymi grupami, jak choćby popularną w latach 60-tych warszawską grupą PIĘCIU, pozwoliły mu na kolejną twórczą specjalizację. Nie tracąc kontaktu z czynnym wykonawstwem muzycznym, od lat jest jednym z najlepszych w Polsce realizatorów dźwięku scenicznego, w najbardziej prestiżowych i największych krajowych salach koncertowych. Właśnie jako reżyser dźwięku przez wiele lat był głównym realizatorem wrażeń akustycznych naszego Międzynarodowego Festiwalu Piosenki w Sopocie. Nagłaśniał tam wiele gwiazd największego, światowego formatu, takich jak – Jose Feliciano, Charles Aznavour, Johnny Cash, Shirley Bassey czy Karel Gott. Jako reżyser dźwięku przemierzył także wiele krajów nagłaśniając polskie gwiazdy estrady – Irenę Santor, Annę Jantar, Ewę Bem, Krystynę Prońko, Krzysztofa Krawczyka, Bogusława Meca, Czerwone Gitary oraz światowe super grupy, jak choćby kultowy NAZARETH w Rosji. Od 1974 roku współpracował m. in. z takimi polskimi zespołami, jak -TEST, PERFEKT, LADY PANK, ODDZIAŁ ZAMKNIĘTY czy BAJM. Tadeusz Trzciński był wielokrotnie reżyserem dźwięku naszego największego i cenionego na całym świecie, jazzowego festiwalu JAZZ JAMBOREE. To jemu właśnie za doskonałe brzmienie swojego koncertu w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki, dziękował sam Ray Charles. Tadeusz Trzciński współpracował także przy nagłośnieniu i realizacji dźwięku w trakcie jedynego, polskiego koncertu Michaela Jacksona na warszawskim Bemowie. Dziś możecie Państwo tego znakomitego muzyka i realizatora, zobaczyć i usłyszeć ponownie po drugiej stronie stołu mikserskiego, jako członka supergrupy – OLDBREAKOUT.
Dariusz Samoraj
Znakomity gitarzysta, muzyk sesyjny. Współpracował z wieloma artystami, takimi jak Krzysztof Jaryczewski, Robert Chojnacki, Jarek Wajk, Magda Femme. Grał w warszawskim zespole Promil Bluesa.
Polecamy także:
>>> Kazik Pabiasz
do redakcji retromuzyka.pl
Zbigniew Wypych
Debiut muzyka ma swój początek w okresie, który zaliczyć można do czasu w którym zaczęła krzepnąć pierwsza fascynacja muzyką rockową, słuchaną w Polsce z noszonego na ramieniu radia tranzystorowego z włączoną częstotliwością Radia Luksemburg. Zbigniew Wypych – należący później do krajowej czołówki basowych gitarzystów rockowych, swoja drogę artystyczną zaczynał w kultowych, warszawskich klubach studenckich Medyk, Stodoła, Hybrydy, Hades, Remont, które stanowiły rozproszoną po całym mieście mekkę i kolebkę wielu trendów i zespołów tego gatunku muzyki. W Medyku właśnie, gdzie występował w otoczeniu tak znakomitych grup jak Fatum z Dariuszem Kozakiewiczem, Klan z liderem Markiem Ałaszewskim, Grupa X z debiutującym wówczas gitarzystą Wojciechem Waglewskim, czy Dzikie Dziecko /był inicjatorem powstania tego zespołu/ ze Zbigniewem Hołdysem, Ryszardem Sygitowiczem i Romualdem Czystawem, stawiał swoje pierwsze, półprofesjonalne kroki. Z tej grupy właśnie zrodził się późniejszy Perfekt. Pierwszy koncert jednak przypadł na deski najbardziej prestiżowej polskiej sceny, jaką niezaprzeczalnie była i chyba jest Sala Kongresowa Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Okres lat siedemdziesiątych to lata długich, wielotygodniowych tras koncertowych po kraju. Współpraca z wieloma solistami i zespołami, jak choćby Anną Jantar, grupą Sezam, Wiktora Stroińskiego czy grupą wokalną Partita. Wreszcie Zbigniew Wypych przyjmuje propozycję, która zaważy na jego późniejszym wizerunku artystycznym. Staje się członkiem kultowej, określającej swoją stylistyką na długie lata nowy trend w naszej rodzimej muzyce rozrywkowej, blues-rock – grupy BREAKOUT. Koncerty w Polsce, wielomiesięczne trasy po ZSRR m.in. dwa tygodnie koncertów na stadionie Łuźniki w Moskwie udział w nagraniach radiowych, telewizyjnych i płytowych LP NOL i LP Żagiel Ziemi stanowią trwały akcent wiążący artystę z tym zespołem. Zbigniew Wypych jest także inicjatorem reaktywacji grupy Oddział Zamknięty. Animuje organizacyjnie jej artystyczne przedsięwzięcia, będąc jednocześnie czynnym muzykiem zespołu. Kolejna grupa którą zasila swoim uczestnictwem jest Aerobus, z byłym członkiem Breakoutów Markiem Surzynem na perkusji. DEEF to zespól założony przez muzyka, a repertuar grupy to utwory pisane przez niego samego. Kilka lat temu Zbigniew Wypych przenosi się do Londynu gdzie wspólnie z żona Lidią organizuje koncerty dla wielu polskich wykonawców. Obecne uczestnictwo w grupie OLDBREAKOUT, to w pewnym sensie, jego powrót do źródeł.
Włodzimierz “Vlodi” Tafel
Chciał zostać piłkarzem lecz choroba zakończona amputacją kończyny dolnej sprawiła, że został muzykiem. Jest jedynym na świecie perkusistą grającym z pełną protezą nogi.
Ukończył Szkołę Muzyczną II st. i Policealne Studium Jazzu w Warszawie i uzyskał tytuł: muzyk – instrumentalista w klasie perkusji.
Grał z wieloma zespołami (Apteka, Róże Europy, Patrycja Markowska, Zbigniew Wodecki i inni) i brał udział w nagraniach 20 płyt.

Opublikowano dnia: 08.11.2015 | przez: procomgra | Kategoria: Co jest grane?, Publikacje